HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Voorkom lastige incassoprocedures

Cashmanagement is momenteel een 'hot issue'. Dit geldt ook voor het Duitse bedrijfsleven.

Cashmanagement is momenteel een 'hot issue'. Dit geldt ook voor het Duitse bedrijfsleven. In woelige tijden als deze geldt meer dan ooit dat wie als leverancier niet in de problemen wil komen liquiditeitsproblemen moet zien te voorkomen. Daarom is het ook in Duitsland zaak om goed in de gaten te houden met wie u zaken doet.

Dit geldt niet alleen voor nieuwe maar ook voor vaste klanten. Want ééns een goede betaler betekent niet per definitie altijd een goede betaler. Coface, een informatieverstrekker m.b.t. de kredietwaardigheid van bedrijven, heeft bijvoorbeeld begin dit jaar cijfers gepubliceerd, waaruit blijkt dat het betalingsgedrag van Duitse bedrijven al sinds medio 2008 "heftige storingen" vertoont.

Hoog
Toeleveren op basis van leverancierskrediet is mogelijk - als u er maar zeker van bent dat uw afnemer ook in barre tijden (op tijd) zal betalen. De door veel Duitse en Nederlandse bedrijven momenteel gehanteerde strategie is simpel: bij klanten zo snel mogelijk openstaande vorderingen innen en zelf zo laat mogelijk betalen. Als deze overlevingsstrategie door eenieder wordt nageleefd, betaalt straks niemand meer iemand! In Nederland bestaat nog de mogelijkheid het spel te doorbreken: door conservatoir beslag en faillissementsrekesten. In Duitsland echter zijn deze middelen niet van toepassing. Eerste vereiste is hier een titel, pas daarna kan tot executie overgegaan worden. En dat kan duren. Als u dan geen eigendomsvoorbehoud bent overeengekomen en de debiteur inmiddels failliet is, heeft u ondanks de executoriale titel uiteindelijk een hoop kosten, maar geen baten. Dit is dan ook een van de redenen, waarom Duitse bedrijven hun credit management heel serieus nemen en met name bij nieuwe klanten de lat vrij hoog leggen alvorens te leveren.

Debiteurenbeheer
Aristoteles Onassis hanteerde steeds het motto: "Geld mag je niet achterna lopen, je moet het tegemoet gaan". Met leverancierskredieten lopen toeleveranciers vaak grote risico's. Dus nemen velen in hun kredietovereenkomsten met een klant inmiddels niet alleen heel duidelijke betalings- en toeleveringsvoorwaarden op, ze trekken net als een bank ook de kredietwaardigheid van de debiteur in spe na. De grotere bedrijven in Duitsland hebben hiervoor eigen credit managers in dienst, die afnemers financieel checken, limieten verstrekken en bewaken. Net als een bankier, bij het verstrekken van een krediet, onderzoekt een credit manager alle gegevens die hij over een afnemer kan vergaren, waaronder de jaarstukken. Met behulp van allerlei tools probeert hij vervolgens het risico van wanbetaling in te schatten. Op deze manier, dus door goed debiteurenbeheer, kunnen lastige incassoprocedures worden voorkomen.

Vingerwijzing
Overigens wijst een onderzoek van de Duitse Vereniging voor Credit Management (VfCM) bij een groot aantal Duitse bedrijven uit, dat de meest voorkomende reden voor het niet betalen van een factuur simpelweg daarin ligt dat de factuur niet juist is opgesteld. De ontvanger laat de rekening vaak doodleuk een poosje op een stapel liggen in afwachting van een eerste, tweede, derde en laatste aanmaning, om pas hierna te reageren met de vingerwijzing dat men per slot van rekening niet Müller is, maar de Müller GmbH & Co KG.     

bron: Peter W. Strick, verbonden aan Anwaltskanzlei Strick

Eerder in het nieuws:
Start van een vestiging in Duitsland

Landendossier  
Landendossier Duitsland Meer informatie over de aanschaf en bezit van een (tweede) huis in Duitsland.
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend!

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 07-07-2009

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten