Verandering in Europese tolheffing
De Europese Unie gaat één elektronisch systeem voor tolheffing invoeren, de European Electronic Toll Service (EETS).Met de zomervakantie in het vooruitzicht, worden er weer volop plannen gemaakt om met de auto naar het vakantieverblijf in Zuid-Europa af te reizen. We kunnen het ons allemaal wel voorstellen, 1.000 kilometer of meer te gaan, een volle wagen, al dan niet met kinderen, bestuurder en bijrijder nog vol met adrenaline van het pakken. Doel: zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aankomen om direct het zwembad in te springen.
Om het doel te bereiken moeten echter tientallen tolpoortjes geopend worden. Landen binnen de Europese Unie hebben ieder hun eigen systeem voor tolheffing. Dit leidt tot extra reistijd, kosten en administratie voor weggebruikers. Bovendien zijn de systemen vaak erg belastend voor het milieu. Maar, de Europese Unie gaat één elektronisch systeem voor tolheffing invoeren, de European Electronic Toll Service (EETS). EETS gaat 8 oktober 2012 van start voor vrachtvoertuigen. 8 oktober 2014 volgen de overige motorvoertuigen. Nog even doorbijten dus.
Verschillende systemen voor tolheffing
Een aantal Europese landen maakt al gebruik van elektronische tolheffing, maar deze tolheffingsystemen sluiten niet op elkaar aan. Daardoor moet een vrachtwagenchauffeur voor een internationale rit een veelvoud aan kastjes voor tolheffing in zijn voertuig hebben. Sommige landen, zoals Oostenrijk en Zwitserland, gebruiken vignetten in plaats van een kastje in de auto.
Één kastje
Met EETS kan de weggebruiker met één inbouwapparaat tol betalen op de tolwegen in de EU. Of en waar tol wordt geheven, mogen de Europese landen net als voorheen zelf bepalen. EETS brengt hierin geen verandering. Elke lidstaat van de EU moet een register bijhouden van de wegen binnen haar grondgebied waarop via EETS tol wordt geheven. Omdat Nederland geen tolwegen heeft die onder EETS vallen, is het Nederlandse register leeg.
Een aantal typen tolweg valt niet onder EETS:
- Tolwegen waar de tol niet via een elektronisch systeem geïnd wordt;
- Tolwegen waar de tol wel via een elektronisch systeem geïnd wordt, maar waarbij het niet nodig is om een kastje in de auto te plaatsen;
- Kleine, lokale tolwegen.





Geschreven door Rob Smulders
Datum: 04-04-2012
Datum: 04-04-2012
Terug naar overzicht