Mondi faalt in haar doelstelling
Column Rob Smulders: “We kijken iedere dag in de spiegel en moeten vooral ook kritisch blijven en leren van de fouten die we hebben gemaakt. Zolang we maar niet twee keer dezelfde fout maken, zeg ik dan maar. Als oprichter en directeur van Mondi heb ik regelmatig het verwijt gekregen te perfectionistisch te zijn. Ik kijk met een glimlach terug naar de tijd toen mijn baas van een regionaal dagblad in Eindhoven begin jaren negentig me vertelde: Rob, je stopt 80 procent van je tijd in perfectie. Daar zit niemand op te wachten. Goed is goed genoeg!'Ik wil niet gewoon goed zijn, ik wil de allerbeste prestatie leveren.'
Mijn eerste voorwoord met als titel:

Leuk om na ruim 15 jaar terug te lezen!
Januari 2005 | Mondi als belangenorganisatie is een feit na twee jaar intensieve voorbereiding. In september 2004 kon ik de aandelen van mijn zakenpartner overnemen, want Mondi moest als belangenorganisatie boven alle partijen staan en volledig onafhankelijk zijn. Als ik nu de informatie over de doelstelling en filosofie teruglees ben ik trots. Zowel de doelstelling als de filosofie staat nog als een huis (zie

Ik ben alleen een groot deel van mijn naïviteit kwijt. Tot enkele jaren geleden, heb ik mezelf regelmatig afgevraagd: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen?
_AUTOTHUMB.jpg)
Helaas hebben we ook te maken met malafide partijen, mensen van organisaties die het met uw belangen niet zo nauw nemen, rancuneuze makelaars omdat ze een slechte beoordeling hebben ontvangen op de website van Mondi van notabene een van de eigen klanten. Die zien Mondi liever van de markt verdwijnen. Een klein deel van deze opponenten onderneemt allerlei pogingen om Mondi te boycotten. Uiteraard gebeurt dit indirect op laffe wijze zonder naam en toenaam. Zelden ontvangen we een sommatie van een advocaat dat sancties ondernomen worden als we specifieke publicaties of publieke beoordelingen niet verwijderen. Als we een dergelijke intimiderende brief of e-mail ontvangen, reageren we keurig netjes met het antwoord dat we geen opvolging kunnen geven aan het verzoek en met ingang van heden alle vervolgcorrespondentie en telefoongesprekken publiekelijk kenbaar maken. Wat werkt zo’n reactie heerlijk effectief!
Mondi waarschuwt niet voor niets
De animo onder de Nederlanders voor een (tweede) woning in het buitenland of een recreatiewoning in Nederland neemt al enkele jaren gestaag toe en sinds dit jaar zien we een behoorlijke stijging. Onder de Belgen is een tweede verblijf in het buitenland al jaren onverminderd populair. Het gevolg is dat er dus ook weer ontelbare geluksvogels en eendagsvliegen actief zijn in de markt. Niet zelden start men de activiteiten om zich in een later stadium toch nog maar in te schrijven in een handelsregister met een nieuwe onderneming. Er wordt weer een groot aantal woningen verkocht in nog te ontwikkelen nieuwbouwprojecten, waar niet zelden de benodigde vergunningen (nog) niet op orde zijn. Aantrekkelijke en niet zelden zogenaamd gegarandeerde rendementen worden in het vooruitzicht gesteld, waarmee de gretigheid van de koopgrage consument behoorlijk op de proef wordt gesteld. Als Mondi de vraag krijgt of het geprognotiseerde rendement van acht procent voor de verhuur van een vakantiewoning realistisch is, beantwoorden we de vraag met twee mogelijkheden:
- ja, zolang u uw eigen rendement voorfinanciert en
- misschien, maar dit is afhankelijk van de rekenmethode. Uiteraard kunnen we dit toetsen, waarbij het ook niet onbelangrijk is om een onafhankelijke taxatie te laten maken van het vastgoedobject.
Conclusie
Mondi heeft dus gefaald als het gaat om het creëren van een transparante internationale vastgoedmarkt, want dat was toch één van de belangrijke doelstellingen van de belangenorganisatie. Niet alle bezoekers van de website Mondi.nl en Mondi.be zijn op de hoogte van de diensten van Mondi. Die moeten dus overzichtelijker en nadrukkelijker onder de aandacht worden gebracht. Vandaar dat de gehele website van Mondi volledig op de schop gaat. Mondi heeft op basis van jarenlange praktijkervaring een zoekmethode ontwikkeld om alle aspirant-kopers van een tweede huis of beleggingsobject te helpen om tot een succesvolle aankoop te komen, zonder dat Mondi een fee of commissie ontvangt van derden. Tijdens het doorlopen van de zoekmethode bepaalt u helemaal zelf welke diensten van Mondi u wenst te gebruiken. Via een zogenaamde intelligente beslisboomstructuur adviseert Mondi u binnenkort online stap voor stap van oriëntatie tot en met aankoop. Dit geldt overigens ook bij de verkoop van uw woning in het buitenland. Leden kunnen op deze wijze maximaal profiteren van alle voordelen. We noemen het de AdviesScan.
We durven wel te stellen dat de nieuwe website revolutionair zal zijn.
Het functionele en grafische ontwerp van de nieuwe website is klaar. Naar verwachting starten we eind volgende week met het inrichten en vullen van informatie. Hiermee zijn we een nog een kleine maand bezig. Intussen worden modules zoals de AdviesScan en de Webinar voorbereid. Een webinar is een samenvoeging van de woorden ‘Web’ en ‘Seminar’. Het is een evenement op internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is. Makkelijk, want u hoeft de deur niet uit. Vertrouwd vanuit uw eigen (huis)kamer. Praktisch, want u kunt via een chat online vragen stellen, die direct in behandeling genomen kunnen worden.
Mondi kan niet voldoende benadrukken dat iedereen succesvol een (tweede) woning kan kopen, ongeacht waar of bij wie u uiteindelijk koopt. Laat u goed begeleiden en bespaar zeker niet op deskundigheid.
‘Less is more’. Maar niet voor webinars.
Tegen alle communicatietrends in, waarbij alles steeds korter moet, neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 56 minuten! Ook de markt voor webinars maakt jaarlijks flinke stappen. De redenen hiervoor zijn onder meer dat webinars zeer effectief zijn. Ook leveren ze sterke kostenbesparingen op. Bovendien zijn webinars persoonlijk, live en interactief. Didactisch zijn webinars interessant omdat er een zeer hoge mate van interactie is. Deelnemers leren en begrijpen sneller.
Bron: Company Webcast.
Tegen alle communicatietrends in, waarbij alles steeds korter moet, neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 56 minuten! Ook de markt voor webinars maakt jaarlijks flinke stappen. De redenen hiervoor zijn onder meer dat webinars zeer effectief zijn. Ook leveren ze sterke kostenbesparingen op. Bovendien zijn webinars persoonlijk, live en interactief. Didactisch zijn webinars interessant omdat er een zeer hoge mate van interactie is. Deelnemers leren en begrijpen sneller.
Bron: Company Webcast.





Geschreven door Rob Smulders
Datum: 04-11-2016
Datum: 04-11-2016
Terug naar overzicht