Transparantie vastgoedmarkt: nog veel werk te doen
In totaal werd de beurs door bijna 5.400 mensen bezocht. Mondi had geen eigen stand op de beurs, maar bekeek de beurs zoals een ‘normale bezoeker’.De najaarseditie van de beurs Second Home International is achter de rug. In totaal werd de beurs door bijna 5.400 mensen bezocht. Mondi had geen eigen stand op de beurs, maar bekeek de beurs zoals een ‘normale bezoeker’ en registreerde de punten die het meeste opvielen. Vertrouwen win je door duidelijkheid te creëren en daar blinken niet alle exposanten in uit. Je moet natuurlijk wel weten wat je daadwerkelijk aanbiedt en als makelaars elkaar tegenspreken, gaan aspirant-kopers twijfelen over hun aankoopintenties. Dit is natuurlijk absoluut niet nodig want er is voldoende expertise onder de meerderheid van de exposanten. Iedereen kan succesvol een woning kopen in het buitenland.
Ondanks de afwezigheid van een groot aantal makelaars en projectontwikkelaars kijkt de organisatie positief terug op het evenement. Ondanks de teruglopende bezoekersaantallen van de afgelopen vijf edities zijn de eerste geluiden van exposanten voorzichtig positief hetgeen vertrouwen geeft voor de nabije toekomst.
Tol
Toch heeft de financiële crisis haar tol geëist. Volgens onze telling gaven slechts 183 exposanten acte de présence. In ruim 2 jaar tijd zijn zowel de bezoekersaantallen als deelnemende bedrijven aan de beurs bijna gehalveerd. In het voorjaar van 2008 piekte de beurs voor de crisis nog met ruim 10.000 bezoekers. In onderstaande tabel kunt u de ontwikkeling van de bezoekersaantallen zien.
Bezoekersaantallen Second Home International
Jaar | Seizoen | Bezoekers | ![]() |
2007 | Voorjaar | 9.630 | |
Najaar | 10.010 | ||
2008 | Voorjaar | 10.249 | |
Najaar | 7.612 | ||
2009 | Voorjaar | 7.391 | |
Najaar | 6.371 | ||
2010 | Voorjaar | 5.625 | |
Najaar | 5.361 |
Wat ons opviel
Aanvankelijk hadden wij aangekondigd om met aanbieders interviews te houden op de beurs. Hiervoor kreeg Mondi echter geen toestemming van de organisatie omdat wij geen standhouder zijn. Op dit principe wilde de organisatie geen uitzondering maken en deze opstelling heeft Mondi gerespecteerd. Dit neemt niet weg dat wij wel over onze eigen bevindingen kunnen vertellen.
Het eerste wat opviel is dat wat in een aantal stands getoond wordt ver van de werkelijkheid afstaat. Bijvoorbeeld de kortingen die sommige makelaars claimen te kunnen bieden. In sommige stands wordt gepronkt met hoge kortingen. In een stand zelfs tot 61 procent! Waar komen die kortingen vandaan? Kortingen ten opzichte waarvan eigenlijk? Het is belangrijk dat korting gegeven wordt ten opzichte van de huidige marktwaarde van een woning. Korting ten opzichte van de marktwaarde in 2006 is feitelijk geen korting, maar een waardedaling van de woning. Het woord ‘korting’ suggereert dat de aanbieder minder geld vraagt voor het object dan hij ‘normaal’ zou vragen. Daarvan is hier waarschijnlijk geen sprake, er is immers geen verkoper die een korting geeft van 60 procent. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan is er eerder sprake van noodgedwongen verkoop.
Mondi adviseert bij dergelijke aanbiedingen altijd een taxatierapport op te laten maken, zodat hierop de korting in mindering gebracht kan worden.
Naar aanleiding van een taxatierapport zal toch ineens minder mogelijk blijken te zijn. Het laten opmaken van een dergelijk taxatierapport is overigens geen overbodige luxe, omdat u zelf moeilijk zonder goed vergelijkingsmateriaal de daadwerkelijke waarde kunt bepalen. Een ander voorbeeld van informatie die niet met de werkelijkheid overeen lijkt te stemmen is dat sommige aanbieders beweren een 100-procentfinanciering aan te kunnen bieden. Dit is niet alleen onwaarschijnlijk in het huidige kredietklimaat maar ook onverantwoord voor consumenten. Advies van Mondi: een hypotheek van 60 tot maximaal 70 procent is meer verantwoord. U dient altijd over eigen vermogen te beschikken. Daar staat tegenover dat als u de woning volledig met eigen middelen kunt financieren het toch (fiscaal) aantrekkelijk kan zijn de woning (gedeeltelijk) te financieren. Dit is mede afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Het is begrijpelijk dat sommige aanbieders alles doen om mensen in hun stand te krijgen en daarbij inspelen op de crisis. We hopen alleen dat dit gebeurt door middel van objectieve informatie en niet slechts met lokkertjes.
Members
Sinds kort werkt de beursorganisatie met Gold, Silver en Bronze Members. Deze labels verwijzen naar het aantal deelnames van een aanbieder aan Second Home International. Op zich is dit positief. Zo kunnen bezoekers namelijk gemakkelijk zien welke aanbieders langer op de internationale vastgoedmarkt actief zijn. Het gaat om partijen die historie hebben opgebouwd en aan de weg timmeren. Deze organisaties zorgen voor continuïtieit en dat mag onderstreept worden. Tussen deze Gold, Silver en Bronze Members zitten wel enkele organisaties die (vaker) van eigenaar zijn verwisseld of die zijn opgericht door een persoon die voor een andere organisatie actief is geweest. Voor deze organisaties zou wat ons betreft de teller weer op nul mogen gaan.
Kennis en kunde
Ondanks de crisis valt het op dat er toch weer een behoorlijk aantal nieuwe aanbieders op de beurs aanwezig is. Dit kunnen serieuze partijen zijn, maar het risico bestaat wel dat het eendagsvliegen zijn die proberen snel een plekje op de markt te verwerven. Vooraf valt hier moeilijk iets over te zeggen. In het algemeen geldt dat kennis en kunde onontbeerlijk zijn voor een aanbieder van internationaal onroerend goed. Er komt veel bij kijken! Het is dan ook belangrijk om met de juiste partijen samen te werken, anders worden de risico's groter.
Voorkomen
Pijnlijk, echter, is dat we moeten constateren dat er verkopers zijn die eerder actief waren voor een organisatie die veel schade heeft toegebracht aan consumenten en die nu actief zijn voor een andere organisatie (vaak een eigen organisatie). We gunnen iedereen een tweede kans, maar het steekt ons dat sommige verkopers stoïcijns blijven doorverkopen, alsof er niets gebeurd is, zonder ooit puin te ruimen. Wij zijn van mening dat dergelijke verkopers van de beurs geweerd moeten worden of hier op zijn minst op aangesproken moeten worden.
Professionaliteit
Er is de laatste jaren veel gebeurd. Er zijn verschillende partijen geweest die een nieuwe beurs wilden oprichten en de meeste initiatieven zijn inmiddels weer verdwenen. Achter Second Home International schuilt een organisatie die de intentie heeft om te professionaliseren en de internationale vastgoedmarkt transparanter en sterker te maken. Dit doel wordt eigenlijk door alle serieuze partijen nagestreven, maar het algemeen belang mag dan wel eens preveleren boven eigen belang. Vastgoed biedt tal van interessante mogelijkheden en kan aantrekkelijker zijn dan andere beleggingsvormen, vastgoed is immers tastbaar en behoud op lange termijn (vrijwel) altijd zijn waarde. De sleutel tot succes is in dit geval het bundelen van de krachten. Alleen door samen te werken kan de vastgoedmarkt professioneler worden. We moeten allemaal duidelijk een doel voor ogen hebben.
Met het voorgaande in het achterhoofd, stuurt Mondi aan op een nauwere samenwerking met serieuze platforms. Iedereen in de markt is gebaat bij een kwalitatief sterke beurs. De beurs is voor veel mensen nog steeds het punt waar zij de eerste contacten leggen in het aankoopproces van de buitenlandse woning. Natuurlijk vlakken we internet niet uit, maar ook hier geldt dat er ontelbaar veel sites in de lucht zijn met foutieve en achterhaalde informatie. Het persoonlijke contact tussen vraag en aanbod blijft altijd bestaan.
De beoordelingen

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.





Datum: 28-10-2010
Terug naar overzicht