Tips voor het verhuren van uw woning
De één moet er niet aan denken zijn huis in het buitenland te verhuren, de ander juist wel. Aan welke kant bevindt u zich?Wanneer een huis vele weken per jaar leegstaat is dat zonde en bovendien minder veilig. Wie zijn woning verhuurt zorgt voor toezicht in het huis, dynamiek in de wijk en krijgt vaak leuke reacties van gasten. Daarnaast verlicht de huuropbrengst mogelijk een deel van de financiële lasten. Genoeg redenen verhuur van uw woning te overwegen.
De ene huiseigenaar moet er niet aan denken omdat hij of zij in de woning resoluut geen vreemden wil. Voor een andere huiseigenaar is de mogelijkheid om de tweede woning te kunnen verhuren misschien wel de reden geweest om tot aankoop over te gaan, Hierdoor werd de woning immers financieel haalbaar en kon er mogelijk zelfs nog een extraatje mee verdiend worden. Maar waar moet u aan denken bij het verhuren van een woning en hoe kunt u het een en ander regelen?.
Organisatie
De eerste beslissing die de verhuurder moet nemen, is of hij de verhuur uitbesteedt aan een organisatie of dat hij de verhuur in eigen beheer doet. Wanneer gekozen wordt voor een verhuurorganisatie dan is de rompslomp voor hen. Zij regelen onder andere de schoonmaak, de sleuteloverdracht en de planning van de verhuurperioden. Ook investeert de organisatie in marketing om zo meer geïnteresseerde huurders te bereiken. Nadeel is dat er vaak regels gelden voor uw bezoek aan uw eigen huis.
Iedere eigenaar en beheerder behoort vóór aanvang van de samenwerking met een verhuurorganisatie een uitgebreid informatiepakket te ontvangen met nuttige informatie omtrent het beheren van een vakantiewoning. Daarnaast stellen veel professionele organisaties diverse formulieren beschikbaar. Denk hierbij aan een huisreglement en energieformulieren. Deze zitten vaak bijgesloten in het informatiepakket of zijn te downloaden via de persoonlijke huispagina. Veel verhuurorganisaties hebben een huisreglement in verschillende talen, dat vooraf aan de eigenaar of beheerder wordt gestuurd.
Toezicht
Waarschijnlijk zult u zelf slechts enkele weken per jaar in uw tweede huis zijn en bent u niet aanwezig om uw gasten te ontvangen. Een beheerder is één van de belangrijkste schakels tussen u en de gast, indien u zelf niet met regelmaat aanwezig kunt of wilt zijn. Een goed geïnformeerde beheerder die de sleutels overhandigt met een praatje en een vers bosje bloemen, zet de toon voor de rest van het verblijf. In veel gevallen heeft u tijdens de aankoop van uw huis en de bezoeken die daaraan voorafgaan, al veel mensen ontmoet. Of misschien bent u op uw droomplek terechtgekomen omdat familie of vrienden al permanent zijn verhuisd. Een optie is hen te vragen een oogje in het zeil te houden en de nodige zaken te verzorgen bij aankomst van de gasten. Het voordeel van werken met bekenden is het vertrouwen. U weet met wie u te maken heeft en u kunt zelf beslissen welke taken u zelf blijft verzorgen en wat u uit handen geeft. Want ook wanneer er geen gasten in uw huis verblijven, is het fijn als iemand regelmatig de tuin onderhoudt en misschien zelfs het zwembad schoonmaakt. Zo treffen de nieuwe gasten niet alleen een mooi huis aan, maar ook een goed verzorgde tuin.
Aanspreekpunt
Mocht u zelf niemand kennen die deze rol kan vervullen, dan kan een verhuurorganisatie u helpen met het zoeken naar een beheerder. Vaak komt u dan uit bij een (semi)professioneel beheerbedrijf of makelaarskantoor, dat meerdere huizen beheert. U kunt hier vertrouwen op ervaring en kennis, maar u zult hier vaak ook meer voor moeten betalen, dan wanneer u uw eigen beheerder uit kiest. Tot de taken die deze beheerder ver vult, horen het aannemen van de borg en het verrekenen van de kosten ter plaatse, zoals schoonmaakkosten en toeristenbelasting. Daarnaast fungeert de beheerder als aanspreekpunt tijdens het verblijf van de gast.
Gastvrijheid
Kruip als huiseigenaar ook in de huid van de vakantieganger. Bij het boeken van uw ideale vakantiehuis zit het vakantiegevoel er vaak meteen in. Na een lange reis komt u meestal toch wat vermoeid aan op uw vakantieadres en wordt u ter plaatse verwelkomd met een flesje lokale wijn of een vers bosje bloemen op tafel. Een beter begin van uw vakantie kunt u zich niet wensen. Om dit contact vlekkeloos te laten verlopen, dient de beheerder net als de eigenaar wel goed op de hoogte te worden gehouden van de lopende reserveringen.
Toeristische informatie
Niet alleen de beheerder zorgt dat een gast het naar zijn zin heeft in uw tweede huis. U kunt daar zelf ook aan bijdragen door te zorgen dat er in het vakantiehuis toeristische informatie aanwezig is. Als het huisreglement onderdeel is van de map met toeristische informatie, besteedt de gast hier ongetwijfeld aandacht aan. In het huisreglement staan niet alleen de standaard huisregels voor de gast, maar is ook ruimte voor andere nuttige informatie, zoals telefoonnummers van politie en huisarts. Zo weet de gast altijd waar hij of zij terecht kan
Gasten waarderen ook tips als: waar worden de lekkerste broodjes gebakken, welke winkel verkoopt de leukste souvenirs? In de loop der tijd heeft u vast een aantal favoriete plekjes gevonden. Waar zou u stoppen voor een schitterend uitzicht of een romantische picknick? Misschien is het mogelijk een rondleiding door de plaatselijke wijnboerderij te maken, of kunnen kinderen bij de boer ponyrijden of fruit plukken. Neem onderweg folders en informatie mee, deze kunt u verwerken in een mooie map of plakboek. Zo kunnen gasten op de eerste dag de omgeving al leren kennen.
Tevredenheid meten
Tevreden gasten in het vakantiehuis zullen wellicht terugkomen, of in ieder geval hun positieve ervaringen delen met vrienden. Een belangrijke informatiebron van tevredenheid vormen gastenboeken, waarin gasten hun ervaringen kunnen noteren. Hierin vindt u vaak heel wat nuttige tips. Via een tevredenheidsenquête na afloop van het verblijf is ook veel informatie te achterhalen. Op die manier kunt u niet alleen zien hoe gasten uw huis hebben ervaren, maar ook hoe de service van de organisatie is geweest. Denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid van de website, maar ook de kwaliteit van de bedden en het sanitair. Zeker wanneer een aantal gasten de enquête voor uw huis heeft ingevuld, krijgt u een goed beeld van de punten die wat extra aandacht vragen. Sommige verhuurorganisaties adviseren u regelmatig op verschillende onderdelen middels een persoonlijk huisbezoek en een nieuwsbrief naar huiseigenaar en beheerder.
Verantwoordelijkheid
Samen met de verhuurorganisatie, de beheerder, maar ook met de gast zelf, zorgt u ervoor dat het huis en de faciliteiten niet alleen veilig zijn, maar ook op een juiste manier gebruikt worden. Wanneer er duidelijke informatie wordt verstrekt, kunnen er vrijwel geen misverstanden ontstaan en kan iedereen na zijn vakantie terugkijken op een geweldig verblijf in een prachtig vakantiehuis.
Meer over de verhuur van uw woning in het buitenland vindt u in ons dossier Verhuur.
Het Mondi lidmaatschap is bijzonder aan te bevelen voor (toekomstige) eigenaren van een woning of beleggingsobject in het buitenland. Of u zich nu in de oriëntatiefase bevindt, al een woning hebt aangekocht of deze weer wilt gaan verkopen, u zult ongetwijfeld veel vragen hebben en willen weten welke juridische, fiscale, financiële en praktische consequenties uw beslissing heeft.





Datum: 12-07-2011
Terug naar overzicht