Second Home beurzen najaar 2011
De belangrijkste beurzen voor een tweede huis in het buitenland zijn weer achter de rug. Als we de koppen in de media moeten geloven, was de algemene strekking dat een tweede huis nu aantrekkelijk is.De belangrijkste beurzen voor een tweede huis in het buitenland zijn weer achter de rug. Als we de koppen in de media moeten geloven, was de algemene strekking dat een tweede huis nu aantrekkelijk is. Toch waren de resultaten met betrekking tot de bezoekersaantallen teleurstellend in Nederland en is er een nieuw record verbroken in België.
Second Home International
Volgens een nieuwsbrief van het projectteam van Second Home International bezochten van 30 september tot en met 2 oktober 3.382 bezoekers Second Home International. Ruim 70 procent was gericht op zoek naar een tweede huis en 14 procent kwam naar de beurs om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Exposanten spraken over “kwalitatief goed publiek”.
Bezoek
Deze najaarseditie verwelkomde 40 procent minder bezoekers dan de voorjaarseditie. Hiervoor zijn een aantal duidelijke oorzaken:
- Buitengewoon mooi weer na een sombere zomer
- Daling van het vertrouwen in de economie ten gevolge van de monetaire crisis
- Minder exposanten in vergelijking met het Voorjaar. Minder exposanten betekent een beperkter aanbod, maar ook dat minder gratis relatiekaarten worden verzonden door de exposanten gezamenlijk.

Opmerking Mondi
Allereerst vinden wij het van grote klasse getuigen om ook teleurstellende resultaten bekend te maken. Eerlijkheid duurt het langst. De Nederlandse consument is onzeker, maar heeft nog steeds een bevoorrechte positie binnen Europa. Dat vastgoed zeker op lange termijn zijn waarde behoudt, wordt regelmatig bevestigd. Zeker in relatie tot de erg wispelturige aandelenmarkt. Het consumentenvertrouwen speelt met name in Nederland een grote rol bij de daadwerkelijke aanschaf van een woning of beleggingsobject in het buitenland, getuige ook de afwachtende houding van de Nederlanders. In België speelt men met geheel andere gedachten als we kijken naar de animo voor een tweede woning in het buitenland.
Second Place

Second Home International | Second Place |
Jaarbeurs Utrecht | Brussels Expo |
3.382 bezoekers | 4.423 bezoekers (record Brussel) |
circa 139 exposanten | 103 exposanten |





Geschreven door Rob Smulders
Datum: 13-10-2011
Datum: 13-10-2011
Terug naar overzicht