HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Second Home beurzen najaar 2011

De belangrijkste beurzen voor een tweede huis in het buitenland zijn weer achter de rug. Als we de koppen in de media moeten geloven, was de algemene strekking dat een tweede huis nu aantrekkelijk is.

De belangrijkste beurzen voor een tweede huis in het buitenland zijn weer achter de rug. Als we de koppen in de media moeten geloven, was de algemene strekking dat een tweede huis nu aantrekkelijk is. Toch waren de resultaten met betrekking tot de bezoekersaantallen teleurstellend in Nederland en is er een nieuw record verbroken in België.

Second Home International
Volgens een nieuwsbrief van het projectteam van Second Home International bezochten van 30 september tot en met 2 oktober 3.382 bezoekers Second Home International. Ruim 70 procent was gericht op zoek naar een tweede huis en 14 procent kwam naar de beurs om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Exposanten spraken over “kwalitatief goed publiek”.

Bezoek
Deze najaarseditie verwelkomde 40 procent minder bezoekers dan de voorjaarseditie. Hiervoor zijn een aantal duidelijke oorzaken:
  • Buitengewoon mooi weer na een sombere zomer
  • Daling van het vertrouwen in de economie ten gevolge van de monetaire crisis
  • Minder exposanten in vergelijking met het Voorjaar. Minder exposanten betekent een beperkter aanbod, maar ook dat minder gratis relatiekaarten worden verzonden door de exposanten gezamenlijk.
Second Home International zal op korte termijn een onafhankelijk onderzoek verrichten naar het marktpotentieel én de koopbereidheid om een tweede huis aan te schaffen. De resultaten van dit onderzoek zullen worden gebruikt om het basisconcept optimaal af te stemmen op de informatiebehoefte van potentiële kopers van een tweede huis.
Download PDF: Voorlopige20Factsheet20SHI20NJ202011

Opmerking Mondi
Allereerst vinden wij het van grote klasse getuigen om ook teleurstellende resultaten bekend te maken. Eerlijkheid duurt het langst. De Nederlandse consument is onzeker, maar heeft nog steeds een bevoorrechte positie binnen Europa. Dat vastgoed zeker op lange termijn zijn waarde behoudt, wordt regelmatig bevestigd. Zeker in relatie tot de erg wispelturige aandelenmarkt. Het consumentenvertrouwen speelt met name in Nederland een grote rol bij de daadwerkelijke aanschaf van een woning of beleggingsobject in het buitenland, getuige ook de afwachtende houding van de Nederlanders. In België speelt men met geheel andere gedachten als we kijken naar de animo voor een tweede woning in het buitenland.
 
Second Place
De elfde editie van Second Place in Brussels Expo van 7 tot en met 9 oktober jongstleden trok maar liefst 4.423 bezoekers: een nieuw record voor Brussel. Dit terwijl in het zelfde weekend de Belgische federale regering geen andere keus had dan de bank Dexia te redden, volgens de berichtgeving in België. Over deze redding zal het laatste woord nog niet zijn gezegd, maar Belgen hebben veel meer vertrouwen in buitenlands vastgoed. Zou dit ook net met de Bourgondische levensstijl te maken hebben?


Second Home International Second Place
Jaarbeurs Utrecht Brussels Expo
3.382 bezoekers 4.423 bezoekers
(record Brussel)
circa 139 exposanten 103 exposanten


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 13-10-2011

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten