HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

On y va: In bedrijf!

Anton en Diana Molenaar geven hun leven een serieuze wending. In deze column vertellen zij over hun ervaringen.

Anton en Diana Molenaar hebben hun leven een serieuze wending gegeven. Zij hebben ervoor gekozen om definitief naar hun tweede huis in de Franse Dordogne te verhuizen. Diana Molenaar vertelt in de maandelijkse column 'On y va' over de voorbereiding van de emigratie, de verhuizing en hun ervaringen eenmaal in Frankrijk. Hier leest u het vijfde deel: 'In bedrijf!’.

'Het klinkt eenvoudig: we gaan ‘straks’ in Frankrijk onze gîte en gastenkamer verhuren en bieden onze gasten onder andere table d’hôte aan. Nu is het ‘straks’ en inmiddels hebben we onze eerste gasten ontvangen, zowel naar tevredenheid van onze gasten als van onszelf. Omdat we ons graag aan de franse regels willen houden, hebben we een bedrijf(je) opgericht waaronder deze activiteiten vallen.

Snel van start
Voor de oprichting hebben we de hulp ingeroepen van een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het oprichten van ondernemingen in Frankrijk. Dit bedrijf heeft ons geholpen met de formaliteiten in Les Fouillarjoux. Dit omdat we de franse taal op dit gebied niet voldoende beheersen en ook omdat we niet precies weten hoe de oprichting in z’n werk gaat. We wilden graag snel van start en daarom hebben we gekozen voor deze weg.

Gewoontes
Inmiddels is dus ‘Het Bedrijf’ in bedrijf. En dat merk je ook aan de post van allerlei instanties, die de weg naar onze brievenbus in Les Fouillarjoux hebben gevonden. Behalve de Belastingdienst, de Franse kamer van koophandel, de Franse versie van de sociale verzekeringsbank, weten ook andere bedrijven ons te vinden. Denk hierbij aan aanbieders van telecomdiensten, salarisadministrateurs, advertentieverkopers en wat al niet meer. Grappig genoeg gaan hier dit soort dingen nog steeds per post terwijl in Nederland toch heel veel al per e-mail gaat. Wat dit soort zaken betreft, heeft ieder land blijkbaar z’n eigen gewoontes.

RIB
Neem bijvoorbeeld het overmaken van geld; in Nederland weet je bijna niet beter of je doet dit per computer. Het bankrekeningnummer staat altijd op de factuur. In Frankrijk hebben wij nog nooit een factuur ontvangen waar een bankrekeningnummer op staat. Wel staat erop ‘paiement: chèque a l’attention de...’ (betaling: per cheque ter attentie van...). In Frankrijk is dit heel gewoon maar wij vinden dat toch eng. Een cheque per post versturen, dat doe je toch niet graag. Stel je voor dat de enveloppe kwijtraakt... Wij betalen liever maar gewoon per computer, maar dan heb je wel een zogenaamde RIB [ndr: Relevé d'Identité Bancaire] nodig van de ontvanger. Op deze RIB staat niet alleen het rekeningnummer, maar ook veel informatie over de bank en dergelijke. Op de één of andere reden, wil niemand graag hier zijn of haar banknummer afgeven. Ze blijven hier geheimzinnig over doen...

Moestuin
Maar het belangrijkste is dat ons bedrijf ‘in bedrijf’ is en dat geeft een goed gevoel. Wat nog meer een goed gevoel geeft, is het leven in Frankrijk. Het is volop genieten hier. Het weer heeft een behoorlijke dip achter de rug, na een fantastische aprilmaand. Nu stijgt de temperatuur weer, waardoor de tuin er op dit moment schitterend bij ligt; iedere dag ontdekken we weer nieuwe planten en bloemen en ook in de moestuin komt al heel veel op. Ik kijk soms met veel (gezonde) afgunst naar de moestuin van de buren, waar de aardappels al veel verder zijn dan in mijn moestuin... hoe leuk kan het leven zijn in la douce France!' Deel 6: Seizoen van start

Vorige Columns:
Deel 1: Een serieuze wending
Deel 2: Woord van de dag
Deel 3: Stempels verzamelen
Deel 4: De eerste week

Naar het overzicht met columns

Landendossier Top 3 Wonen en kopen in Frankrijk Een eigen huis in Frankrijk La Maison
Landendossier Frankrijk Meer informatie over de aanschaf en bezit van een (tweede) huis in Frankrijk Boeken over Frankrijk in de webwinkel:
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend!

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 24-05-2010

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten