HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Nieuwbouwprojecten in de problemen

Het is bekend dat inmiddels tientallen projecten in het buitenland te kampen hebben met ernstige problemen.

Het is bekend dat inmiddels tientallen projecten in het buitenland te kampen hebben met ernstige problemen. Steeds vaker wenden kopers van een buitenlandse nieuwbouwwoning zich tot Mondi, omdat zij het vermoeden hebben dat er problemen zijn ontstaan. Het is geen nieuw gegeven, toch lijkt het aantal noodlijdende projecten toe te nemen.

De problemen variëren van een behoorlijke bouwvertraging tot faillissementen van de bouwer of de ontwikkelaar. Door faillissementen zijn tal van projecten compleet stil komen te liggen. Vaak staan kopers met de rug tegen de muur. Meestal wordt er in deze situaties niet of nauwelijks met de kopers gecommuniceerd, terwijl zij daar juist wel behoefte aan hebben. Bij een faillissement trekt u meestal aan het korte eind. Soms kan een faillissement echter de redding betekenen. Als iemand anders aan de touwtjes trekt en met behulp van de juiste partijen een doorstart wordt gerealiseerd, kan de toekomst er weer zonnig uit gaan zien.

Collectief
Voor de betrokken makelaar, ontwikkelaar of bouwer is het natuurlijk niet altijd gemakkelijk om slecht nieuws over te brengen, maar juist door niet of slecht te communiceren stapelen de problemen zich alleen maar op. Via het geruchtencircuit gaat alles een eigen leven leiden. En als het water tot aan de lippen staat, bestaat de mogelijkheid dat de stekker uit een project wordt getrokken.
Dit is een scenario waar mensen in de praktijk mee worden geconfronteerd. Wat kunt u dan nog doen? Vaak zien kopers zich gedwongen om juridische maatregelen te nemen. Individueel is dit erg kostbaar. Vanuit een collectief daarentegen valt meer te ondernemen en kunnen de kosten worden gedeeld. Belangrijk is wel dat u weet wie er in hetzelfde schuitje zitten en dat u met ‘de anderen’ op één lijn zit. Bovendien is er een aantal vragen waarvan u zich bewust dient te zijn: bent u niet te laat met het ondernemen van actie en kunnen andere wegen tot een oplossing leiden als bekend zou zijn dat er financiële problemen zijn ontstaan?

Voorbereiding
Voor ieder probleem is een oplossing. Dit klink gemakkelijk, maar is dit ook zo? Een goede voorbereiding is het halve werk, maar hoe weet u of de voorbereiding - voordat een project op de markt wordt gebracht - voldoende is? Een ontwikkelaar wil winst maken. Hier is niets mis mee. U tekent met uw volle verstand een overeenkomst, u weet wat u koopt en weet wat daarvoor de tegenprestatie is. Zo zou het in ieder geval moeten zijn. Voorbereiding kost tijd en dus geld. De meeste problemen die ontstaan hebben niets te maken met kwade opzet, maar veel eerder met onkunde en onvoorziene omstandigheden. Als een ontwikkelaar niet goed anticipeert, zichzelf op voorhand rijk rekent, te weinig eigen vermogen heeft geïnvesteerd of niet de reserves heeft om problemen op te vangen, dan ligt in principe het probleem bij de kopers. Hoewel dit niet altijd zo ervaren wordt, daar komt het in feite wel op neer.

Kwade opzet
Dit hoeft niet zo te zijn. Ontwikkelaars, bouwers en makelaars hebben ook een verantwoordelijkheid. Een makelaar die u zegt dat hij niets aan de problemen kan doen, maakt zich er veel te gemakkelijk vanaf. Wel commissie opstrijken, maar de koper volledig aan zijn lot overlaten. Daar bouw je geen goede reputatie mee op. Veelvuldig wordt kopers voorgehouden dat de problemen door derden veroorzaakt worden. Niemand geeft graag toe dat hij fouten heeft gemaakt, bovendien is afschuiven makkelijk. Deze instelling leidt echter alleen maar tot complicaties en eventuele vervelende juridische consequenties. Vaak worden problemen weggewuifd, onder het mom van “Waar maakt u zich druk over, bij te late oplevering moeten wij een boete betalen“. Als het daadwerkelijk tot oplevering komt, vallen de problemen wel mee. Maar ook dan is het nog maar de vraag of de boete zonder pardon wordt uitbetaald. Alles draait om de financiële huishouding en de intentie om met elkaar serieus tot een oplossing te komen.
Als er daadwerkelijk kwade opzet in het spel is, moet er snel worden ingegrepen voordat ineens al het geld verdwenen is. Ook hier zijn voldoende praktijkvoorbeelden van. Als er namelijk niets meer te halen valt, heeft het krijgen van uw gelijk normaliter ook geen zin meer. Twijfelt u in probleemsituaties nooit aan de oprechtheid van uw ontwikkelaar? Denkt u dat dergelijke situaties u niet overkomen zal? In dit geval raden wij u aan het artikel 'Beleggen in gebakken lucht' aandachtig door te lezen. Stel ook kritische vragen, bij voorkeur per e-mail. Zelfs als u bang bent om het antwoord te krijgen, dat u liever niet ontvangt.

Preventie
Het grootste deel van de vragen die Mondi van haar leden ontvangt, gaat over de betrouwbaarheid van aanbieders. Hier hebben we regelmatig aandacht aan besteedt, u leest meer hierover in het artikel 'Publieke beoordeling buitenlandse vastgoedaanbieders''. Mondi wil u vooral preventief informeren. De oplossing voor vele problemen ligt besloten in gedegen onderzoek naar het reilen en zeilen van een aanbieder. Voor een particulier is het moeilijk een dergelijk onderzoek uit te voeren. Voor Mondi, daarentegen, is dit dagelijkse kost.

Besluit u een woning in het buitenland te kopen, besef dan in ieder geval dat het bijna altijd goed gaat. Belangrijk is dat u weet wat u daadwerkelijk koopt, wie de juridisch eigenaar is en of er geen eventuele addertjes onder het gras zitten. Als u van een gokje houdt, besef dan ook wat uw inzet is. Wilt u maximale zekerheid, bespaar dan niet op deskundigheid en zorg dat u met gerenommeerde aanbieders in zee gaat.

Mondi kan hierin een grote rol vervullen, zonder haar onafhankelijkheid te verliezen. De kosten van een lidmaatschap heeft u snel terugverdient en kan u vooral een hoop ellende besparen.

Consumenten hebben het recht om hun mening vrij te uiten en te delen met anderen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Hier kunnen we allemaal profijt van hebben.

Zit u zelf in een vervelende situatie, hebt u een goede tip of wilt u reageren, aarzel niet en plaats een bericht onder dit artikel.

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen. 

 



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 11-11-2008

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten