HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Legalisatie documenten

Als u documenten in andere landen wilt gebruiken, moeten de autoriteiten in Nederland meestal nog stempels en handtekeningen op het document zetten. Dit heet legaliseren.

Een document dat in Nederland officieel en legaal is, is dat niet automatisch in het buitenland. Als u documenten in andere landen wilt gebruiken, moeten de autoriteiten in Nederland meestal nog stempels en handtekeningen op het document zetten. Dit heet legaliseren. Sinds 1 januari 2014 kunt u rechtstreeks met uw documenten naar het legalisatiekantoor van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Ministerie van veiligheid en Justitie is niet meer een onderdeel van de legalisatieketen. Maar soms is er nog steeds een lange weg te gaan.

Praktijkvoorbeeld
Nederlanders, maar ook personen met andere nationaliteiten, hebben jaren geleden vastgoed gekocht in Egypte. Er is betaald voor een appartement maar de kopers krijgen (tot op heden) niets geleverd. Het Egyptisch recht is van toepassing. De ontwikkelaar van het project Sea Island is in gebreke, maar van enige communicatie is geen sprake. Onvermijdelijk is om via de rechter in Egypte het recht halen. Zonder uit te weiden over de complexiteit met betrekking tot het rechtssysteem en de huidige maatschappelijke situatie in Egypte, dienen de kopers zich te laten vertegenwoordigen door een advocaat, die de gedupeerden in Egypte mag vertegenwoordigen in een civiel- en/of strafrechtelijke procedure. Los van het feit dat de corruptie in Egypte groot is op alle denkbare niveaus, dient men als gedupeerde(n) toch een volmacht te verstrekken aan de Egyptische advocaat.
Maar voordat het zover is, dient u een aantal stappen te ondernemen:
  1. De advocaat stelt een volmacht op in het Arabisch met een Engelse vertaling;
  2. De kopers ondertekenen de volmacht en gaan hiermee en het paspoort naar de notaris voor legalisatie van de handtekening (kosten 25 euro. Pas op: sommige notarissen vragen de hoofdprijs hiervoor);
  3. Vervolgens gaat u (of via de notaris) naar de rechtbank voor legalisatie (kosten 19 euro);
  4. Mondi ontvangt alle originele documenten van de betrokken Nederlanders en bezoekt voor legalisatie Het Ministerie van veiligheid en Justitie (kosten 4 euro per document);
  5. Dan gaan we voor legalisatie naar het legalisatiekantoor van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (kosten 10 euro per document);
  6. Een dag later kunnen we terug naar Scheveningen om de ambassade van Egypte te bezoeken voor legalisatie van alle documenten. Helaas is het hier uitsluitend mogelijk om contant te betalen à 35 euro per document. Na enkele uren kunnen we alle documenten weer ophalen. Enige overredingskracht om niet van het kastje naar de muur te worden gestuurd is vereist;
  7. Volgens stuurt Mondi alle originele gelegaliseerde documenten die we hebben ontvangen vanuit België, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en Italië aangetekend met handtekening voor ontvangst naar de Egyptische advocaat, die de documenten in Egypte laat legaliseren.
Lijst van legalisatiedocumenten voor gebruik in het buitenland
Overzicht van documenten die het ministerie van Buitenlandse Zaken direct legaliseert en een overzicht van documenten waarvoor tussenstappen nodig zijn.  Download PDF: legalisatievandoucmenten122013

Hulp bij problemen met aanschaf of bezit van vastgoed in het buitenland
Natuurlijk wil Mondi bij voorkeur voorkomen dat u tegen obstakels aanloopt. Daarbij streeft de belangenorganisatie naar maximaal zekerheid, maar dit is alleen mogelijk als Mondi actief en persoonlijk betrokken is in het aankoopproces (lidmaatschap Plus) en de feitelijke gegevens worden gecontroleerd. Vastgoed in het buitenland koop je niet uitsluitend vanuit een goed gevoel en uit vertrouwen in de verkopende partij, die altijd een eigen belang heeft. Gegevens dienen geverifieerd te worden, hoe aannemelijk de informatie ook klinkt. Een advocaat schakel je ook niet in na het raadplegen van een bedrijvengids. Een prachtig statig pand van een advocatenkantoor geeft ook geen enkele garantie op succes. Daar komt meer bij kijken en ervaring is dan essentieel.

~lidmaatschappen~

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 15-01-2014

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten