HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Kopen in België: rol notaris en overdrachtsbelasting

Voordat de notaris begint met het opstellen van de akte, zal hij bij verschillende instanties allerlei informatie over de verkoper en het onroerend goed inzamelen.

In België liggen de koopprijzen van woningen lager dan in Nederland. En omdat mensen die in Nederland werken (en dus inkomstenbelasting blijven betalen) en in het buitenland wonen, gebruik kunnen blijven maken van de hypotheekrenteaftrek, steken nogal wat Nederlanders de grens over naar België. In een nieuwe serie over kopen van onroerend goed in België worden de verschillende fasen van het koopproces belicht. In deel 3 wordt de rol van de notaris belicht en de overdrachtsbelasting.

Notariële akte

 
Bron: Drs. J.A.C.J.M. (Jeannette) Scheepers-van Hal FFP van ikvertreknaarbelgie.nl
Deel 1 Kopen in België: openbare/onderhandse koop
Deel 2 Kopen in België: erkend makelaar en koopovereenkomst
Deel 4 Kopen in België: de onroerende voorheffing
Deel 5 Kopen in België: wettelijke beperkingen
Om een verkoop wettelijk te bezegelen is er een notariële akte nodig. Koper en verkoper kunnen dezelfde notaris nemen of elk hun eigen notaris inschakelen. In dat laatste geval delen de twee notarissen het ereloon. De koper moet hiervoor dus geen hogere kosten betalen. Voordat de notaris begint met het opstellen van de akte, zal hij bij verschillende instanties allerlei informatie over de verkoper en het onroerend goed inzamelen:
  • De identiteit van de verkoper;
  • De eigendomsakte van de verkoper;
  • De juiste kadastrale gegevens;
  • De bestemming van het goed;
  • De naleving van de stedenbouwkundige voorschriften;
  • Is de woning vrij van schulden en/of beslagen;
  • Is er sprake van erfdienstbaarheden;
  • Een bodemattest.
Na het voltooien van zijn onderzoek zal de notaris de voorlopige verkoopovereenkomst en de onderzoeksresultaten in een authentieke akte gieten en zal hij de partijen samenroepen om deze akte te laten verlijden (voorlezen en tekenen). Daarna zorgt de notaris voor de registratie van de akte op het registratiekantoor. Hij zorgt ook voor de overschrijving van een afschrift van de verkoopakte op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar de woning gelegen is. Door die overschrijving wordt de akte tegenstelbaar aan derden. Eventuele schuldeisers van de verkoper kunnen dan niet langer beslag laten leggen op de verkochte woning.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden


Dit artikel bevat aanvullende informatie, die uitsluitend door leden van Mondi te raadplegen is, nadat men zich heeft ingelogd.


U bent nog geen lid? Word vandaag nog lid van de belangenorganisatie, profiteer van alle voordelen en keer terug naar deze pagina om deze afgeschermde informatie alsnog te kunnen lezen!
nu lid worden


Geschreven door Rob Smulders
Datum: 21-02-2013

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten