HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Informatieplicht beschermt kopers

De regering in Spanje beschermt de koper via wet- en regelgeving. Als de koper ook consument is, gelden nog strengere eisen voor de koopovereenkomst.

Een woning koop je niet zomaar. Aan het zetten van een handtekening onder een koopcontract gaat een goede oriëntatie vooraf. U wilt tenslotte geen kat in de zak kopen. De regering in Spanje helpt een handje via wet- en regelgeving ter bescherming van de koper. Als de koper ook consument is, gelden nog strengere eisen bij de totstandkoming en uitvoering van de koopovereenkomst. Ken uw rechten als koper.
 
De regelgeving is verspreid over verschillende wetten en verordeningen, zowel op nationaal als lokaal niveau, maar ook Europese Richtlijnen spelen een rol. De Ley General para la Defensa de los Consumidores y Usuarios, letterlijk vertaald als de ‘Algemene wet ter verdediging van de Consumenten en Gebruikers’, is het vertrekpunt. Deze wet geeft basisprincipes aan en biedt de mogelijkheid aan de autonome deelstaten van Spanje om meer gedetailleerde regelgeving te maken ter uitvoering van deze wet. Vrijwel alle autonome deelstaten kennen specifieke wetgeving (Ley) voor hun grondgebied, die wordt ingevuld door verordeningen (Decreto).
 
Informatieplicht

Voor de koop wordt gesloten, is er een fase van verkenning, waarin de verkoper/projectontwikkelaar of makelaar bepaalde informatie moet verstrekken. In de praktijk wordt deze informatieplicht slecht nageleefd. Dit is niet te wijten aan kwade wil van de zijde van Spaanse projectontwikkelaars, maar ze houden gewoon niet van de papieren rompslomp. Bovendien verloopt de verkoop vaak via ‘makelaars’ die geen belang hebben om uitgebreid te informeren. Makelaar is geen beschermd beroep in Spanje. Tussenpersonen is een betere omschrijving van hun werk. Tussenpersonen die zich begeven op het terrein van onroerend goed in Spanje en zich richten op buitenlandse kopers hebben over het algemeen een groot economisch belang bij de verkoop en waken niet voor de belangen van de consument. Ze krijgen een beloning bij verkoop, niet voor het verstrekken van informatie. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod- zoals in Spanje het geval was- wordt de vragende consument vaak gepasseerd om de biedende consument te bedienen.
 
Wantrouwen
Daar staat tegenover dat consumenten niet echt kritisch zijn en vaak niet vragen om gedetailleerde informatie. De meest gehoorde excuses om niet te veel vragen of eisen te stellen, is dat men bang is de kans op koop te verliezen. Een andere reden is dat men soms het wachten op antwoord beu is of dat de projectontwikkelaar een dergelijk verzoek als een motie van wantrouwen of belediging ervaart. Het beste is dat een onafhankelijke advocaat dit vervelende onderdeel voor zijn rekening neemt. Zo vertroebelt de relatie tussen verkoper en koper niet en hoeft de koper ook geen genoegen te nemen met halve informatie.

Eerder in het nieuws
Miljoenenclaim bij Spaanse overheid


Dit bericht wordt verstrekt door de belangenorganisatie Mondi in samenwerking met Roeland van Passel, advocaat bij INMOVEST Consultants & Solicitors for Real Estate investments Murcia (Spanje).

Landendossier  
Landendossier Spanje Meer informatie over de aanschaf en bezit van een (tweede) huis in Spanje
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend!

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 28-07-2008

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten