Foutieve levering volgens het boekje afkeuren
Hij, de dakdekker, moet de afwerking achteraf verbeteren, aanvaardt een vermindering van de overeengekomen prijs en komt tevens op voor de ontstane kosten voor de deskundige en de rechtsbijstand.Bij een trajecttransactie, waarbij een fabrikant handelswaar direct aan de eindafnemer levert en niet aan de grossier die geacht wordt de zaak door te sturen, moet een klacht wegens gebreken in beginsel de rangorde van koopovereenkomsten volgen. Wie zich hier niet aan houdt, trekt aan het kortste eind. Aldus een recente uitspraak van het Oberlandesgericht Frankfurt.
Bron: STRICK – Rechtsanwälte & Steuerberater |
De toedracht
Een dakdekker bestelt bij de groothandel warmte-isolatie-tegels van het merk Tekurat voor een bedrag van 49.385 euro. De grossier bestelt het materiaal bij de fabrikant. De fabrikant levert de tegels vervolgens direct op de bouwplaats; hij levert echter niet het bestelde product Tekurat (met een aluminium coating), maar het product Neopor (zonder aluminium coating). Deze afwijking valt de uitvoerder van de opdrachtgever op, die vervolgens de fabrikant om opheldering vraagt. Die antwoordt dat de gelaakte Neopor-tegels gelijkwaardig zijn. Deze verklaring blijkt niet juist te zijn. De door de opdrachtgever met toetsing belaste deskundige stelt namelijk een jaar na afwerking van het dak vast, dat de Neopor-tegels een geringere warmte-isolatiewaarde laten zien.De dakdekker besluit tot een schikking met de opdrachtgever. Hij, de dakdekker, moet de afwerking achteraf verbeteren, aanvaardt een vermindering van de overeengekomen prijs en komt tevens op voor de ontstane kosten voor de deskundige en de rechtsbijstand. De totale kosten hiervoor (rond de 95.000 euro) wil de dakdekker verhalen op de grossier. Bovendien wenst hij de aanschaffingsprijs voor de tegels met 25.000 euro verlaagd te zien. Heeft hij kans op succes met zijn klacht tegen de grossier?
Nee dus! Gebrekkige koopwaar geldt volgens de wet als aanvaard, als de koper het mankement niet op staande voet afkeurt. De dakdekker is niet degene die de tegels heeft afgekeurd en kan zich ook niet beroepen op de vraag om opheldering door de uitvoerder van de opdrachtgever. Bij een trajecttransactie van deze aard dient een klacht in beginsel de volgorde van koopovereenkomsten te volgen. En dat wil zeggen, dat de eindafnemer de grossier en deze op zijn beurt de fabrikant van het euvel moet verwittigen. De grossier werd niet op de hoogte gesteld van de foutieve levering, de reprimande ging rechtstreeks aan het adres van de fabrikant. Maar in zo’n trajecttransactie functioneert de fabrikant geenszins als ontvangstvervanger van de grossier. Bovendien dient een klacht uit te gaan van de koper. En hieraan ontbreekt het, gezien de dakdekker helemaal geen weet had van de vraag om opheldering door de opdrachtgever en toentertijd ook geen uitleg over de gebreken had gegeven.





Geschreven door Rob Smulders
Datum: 07-10-2016
Datum: 07-10-2016
Terug naar overzicht