HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

DigiD nog niet verstrekt in het buitenland

Een DigiD voor alle Nederlanders in het buitenland zit er nog niet in. Dat heeft minister Donner gezegd tegen de Tweede Kamer.

Een DigiD voor alle Nederlanders in het buitenland zit er nog niet in. Dat heeft minister Donner gezegd tegen de Tweede Kamer. Oorzaak is het ontbreken van betrouwbare adresgegevens van deze groep. De minister werkt wel aan de opening van een DigiDbalie op Schiphol begin 2012.

De parlementariërs Dezentjé Hamming-Bleumink, Van der Burg (beiden VVD) en Omtzigt (CDA) stelden op 26 januari Kamervragen aan minister Donner van Binnenlandse Zaken over de onmogelijkheid van het aanvragen van een DigiD voor Nederlanders in het buitenland. Hierdoor kan deze groep (met uitzondering van de 287.000 die ingeschreven staan bij de Sociale Verzekeringsbank omdat zij kinderbijslag of AOW ontvangen) niet digitaal belastingaangifte doen of gebruik maken van de nieuwe website Mijnpensioenoverzicht.

Adressenproblematiek
Donner schrijft in zijn antwoord dat op dit moment meer dan 8 miljoen Nederlanders over een DigiD beschikken, en dat hij bereid is aan de wens van Nederlanders in het buitenland voor een DigiD tegemoet te komen. Maar, aldus de minister 'we beschikken niet over betrouwbare adresgegevens'. Om de adressenproblematiek op te lossen wordt volgens Donner gekeken naar de mogelijkheid om DigiD via een balie uit te reiken aan Nederlanders in het buitenland.

De noodzakelijke technische aanpassingen hiervoor zijn begin 2012 klaar, aldus de minister. Waar die balie komt, is nog even afwachten. De bedoeling is op Schiphol, maar de gemeente Haarlemmermeer heeft afgehaakt. Donner: 'Ik ben inmiddels in overleg met verschillende partijen om te bezien of balie-uitgifte van DigiD bij een balie op Schiphol, op posten in het buitenland en in een aantal grensgemeentes gerealiseerd kan worden.'

Bron: Wereldomroep

Eerder in het nieuws:
DigiD-balies op Schiphol en in grensstreek
Voorlopig geen DigiD voor expats

Meer informatie:
website: mijnpensioenoverzicht
Antwoord Donner op Kamervragen


Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 18-02-2011

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten