Autoverzekeringen in Spanje worden duurder
Bronnen vanuit de Spaanse Unie van Verzekeraars (Unespa) geven aan dat een groei in de economie automatisch gevolgen heeft op het totaal aantal schadeclaims dat wordt ingediend.De afgelopen jaren is er tussen de schadeverzekeraars een heuse prijzenoorlog ontstaan. Dit konden de verzekeraars zich veroorloven omdat mensen in tijden van crisis veel minder de auto gebruiken. Nu de economie in Spanje weer wat is aangetrokken, wordt het op de wegen ook weer drukker. Dit heeft automatisch tot gevolg dat het aantal schades ook is toegenomen.
Tekst: Saskia Gruijters, Hypotienda España | |
Verschillen tussen verzekeringen Nederland Spanje |
Bronnen vanuit de Spaanse Unie van Verzekeraars (Unespa) geven aan dat een groei in de economie automatisch gevolgen heeft op het totaal aantal schadeclaims dat wordt ingediend. Voor elke liter brandstof die meer wordt verbruikt, zijn er 30.000 meer claims.
Daling brandstofprijzen en oudere auto's
Een andere factor die van invloed is op het aantal schadeclaims is de daling van de brandstofprijzen. Als benzine goedkoper is, pakt men vaker de auto. Ook koopt men in tijden van crisis minder snel een nieuwe auto. Volgens de Spaanse RDW (de Dirección General de Tráfico) is de helft van de auto’s die op de Spaanse wegen circuleert ouder dan 10 jaar. Door het stijgende aantal schadeclaims zagen de verzekeraars zich genoodzaakt hun tarieven aan te passen.
Stijging schadevergoedingen bij persoonlijk letsel
De premies zijn echter ook hoger door een andere oorzaak. Per 1 januari 2016 is er een nieuwe schadevergoedingstabel van kracht gegaan voor persoonlijk letsel. Deze nieuwe tarieven vervangen de tarieven die vanaf 1995 van kracht waren. In de nieuwe schadevergoedingstabel houdt men meer rekening met de winstderving en toekomstige medische kosten van slachtoffers met persoonlijk letsel. De bedragen die de verzekeraars uit moeten keren bij persoonlijk letsel zijn dus fors verhoogd (gemiddeld tot 16 procent). Dit, én de regulering van de vereiste solvabiliteit door de Europese Unie en de lage rentetarieven, is van grote invloed op de rentabiliteit van de verzekeraars.
Fraude opsporen
Om de kosten te kunnen drukken zijn er ook afspraken gemaakt om beter fraude bij persoonlijk letsel te kunnen detecteren. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is de welbekende 'whip lash'. Vorig jaar werden rond deze 'diagnose' nog zo’n 240.000 gevallen van fraude ontdekt. De fraudezaken die niet worden ontdekt, hebben uiteindelijk gevolgen op de hoogte van de premies van alle autoverzekeringen.
Verdere stijging in 2016
Volgens onafhankelijke prijsvergelijkingssites in Spanje daalden de premies van autoverzekeringen nog tot eind 2014. De prijzenoorlog is nu voorbij en de gemiddelde premie is inmiddels gestegen en zal gedurende 2016 nog verder stijgen. Voor een uitgebreide WA-dekking betaalde men in 2015 al gemiddeld 5,3 procent meer.
Maar ook: er zijn autoverzekeringen waarbij u gratis gebruik maakt van de wegenwacht met behoud van uw no-claim korting. Belangrijk te weten is dat eventueel opgebouwde no-claim jaren uit Nederland of België ook geldig zijn in Spanje.
Daling brandstofprijzen en oudere auto's
Een andere factor die van invloed is op het aantal schadeclaims is de daling van de brandstofprijzen. Als benzine goedkoper is, pakt men vaker de auto. Ook koopt men in tijden van crisis minder snel een nieuwe auto. Volgens de Spaanse RDW (de Dirección General de Tráfico) is de helft van de auto’s die op de Spaanse wegen circuleert ouder dan 10 jaar. Door het stijgende aantal schadeclaims zagen de verzekeraars zich genoodzaakt hun tarieven aan te passen.
Stijging schadevergoedingen bij persoonlijk letsel
De premies zijn echter ook hoger door een andere oorzaak. Per 1 januari 2016 is er een nieuwe schadevergoedingstabel van kracht gegaan voor persoonlijk letsel. Deze nieuwe tarieven vervangen de tarieven die vanaf 1995 van kracht waren. In de nieuwe schadevergoedingstabel houdt men meer rekening met de winstderving en toekomstige medische kosten van slachtoffers met persoonlijk letsel. De bedragen die de verzekeraars uit moeten keren bij persoonlijk letsel zijn dus fors verhoogd (gemiddeld tot 16 procent). Dit, én de regulering van de vereiste solvabiliteit door de Europese Unie en de lage rentetarieven, is van grote invloed op de rentabiliteit van de verzekeraars.
Fraude opsporen
Om de kosten te kunnen drukken zijn er ook afspraken gemaakt om beter fraude bij persoonlijk letsel te kunnen detecteren. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is de welbekende 'whip lash'. Vorig jaar werden rond deze 'diagnose' nog zo’n 240.000 gevallen van fraude ontdekt. De fraudezaken die niet worden ontdekt, hebben uiteindelijk gevolgen op de hoogte van de premies van alle autoverzekeringen.
Verdere stijging in 2016
Volgens onafhankelijke prijsvergelijkingssites in Spanje daalden de premies van autoverzekeringen nog tot eind 2014. De prijzenoorlog is nu voorbij en de gemiddelde premie is inmiddels gestegen en zal gedurende 2016 nog verder stijgen. Voor een uitgebreide WA-dekking betaalde men in 2015 al gemiddeld 5,3 procent meer.
Maar ook: er zijn autoverzekeringen waarbij u gratis gebruik maakt van de wegenwacht met behoud van uw no-claim korting. Belangrijk te weten is dat eventueel opgebouwde no-claim jaren uit Nederland of België ook geldig zijn in Spanje.





Geschreven door Rob Smulders
Datum: 16-06-2016
Datum: 16-06-2016
Terug naar overzicht