Aankoop en verkoop van uw Tsjechische woning
Bij de aankoop van uw woning in het buitenland is het ook van belang te letten op de verkoopbaarheid.auteur Addy Coolbergen
De huidige economische ontwikkelingen in Europa en de gewijzigde koopkrachtverhoudingen in Nederland en Tsjechië hebben geleid tot een gewijzigd aankooppatroon in Tsjechië. Daar waar Nederlanders nog steeds terughoudend zijn bij het aankopen van onroerend goed, blijken Tsjechen juist actief op zoek te zijn naar de aankoop van een recreatieve woning.
Daar waar een Nederlander kiest voor mooi uitzicht, kiest een Tsjech voor een locatie met veel sportieve voorzieningen en een sterke infrastructuur aan diensten. Een Tsjech heeft een ander wensenpakket dan een Nederlander, en bij verkoop blijkt dit wensenpakket soms in tegenstrijd met het aanbod, dat door Nederlanders op de markt wordt gezet. In dit artikel geven we enkele richtlijnen voor de aankoop van een woning in Tsjechië, met als doel deze in de toekomst goed te kunnen doorverkopen op de Tsjechische markt.
A- Locatie
Tsjechen met kapitaal komen uit Praag en midden- Tsjechië en kiezen bij de aankoop van onroerend goed alleen een locatie, die in Tsjechië als een AA-locatie wordt gezien. In het noorden van Tsjechië is dit Splinderův Mlyn, in het zuiden van Tsjechië Lipno nad Vltavo en in het oosten; Karlovy Vary en Marianské LáznÄ›. Voor de aankoop van onroerend goed zijn dit de enige AA locaties, waar op dit moment nog hoge prijzen voor recreatieve woningen worden gerealiseerd. Deze locaties bieden dus een beter draagvlak voor een goede verkoopprijs in de toekomst.
Naast deze AA-locaties, zijn er een tiental A-locaties, die regionaal van groot belang zijn en een goed prijsniveau halen. Voorbeelden van dergelijke locaties zijn Ped pod Snezkou, Jánské Lazne en Harrachov in Noord-Tsjechië, Kvilda, Srní en Prední Vyton in Zuid-Tsjechië, in het oosten van Tsjechië; Celadná en in Zuid-Moravie; Pavlov. Hier zullen de prijzen in de toekomst stabiel blijven, maar minder zekerheid bieden dan op een AA-locatie.
Het voordeel van de AA- en A-locatie is de Praagse afzetmarkt. Het budget van de Praagse cliënt begint bij 100.000 euro en kan oplopen tot 300.000 euro. Kortom onroerend goed op deze locaties behoudt zijn waarde. Een nadeel is, dat onroerend goed op deze locaties altijd duurder is in aankoop, in vergelijking met andere locaties, en dat het soms moeilijk is een goede keuze te maken uit het vele aanbod.
B- Locatie
Tsjechen zonder kapitaal komen doorgaans uit de regionale hoofdsteden en zoeken in de omgeving van hun stad naar een leuke recreatieve woning. Deze cliënten zoeken onroerend goed, dat niet te duur en voor regionale begrippen op een leuke locatie ligt. Indien Nederlanders voor een dergelijke B-locatie kiezen, kunnen zij voor een interessante prijs aankopen. Indien zij evenwel het onroerend goed verbouwen, stijgt de waarde van het onroerend goed dermate, dat de waarde van het onroerend goed boven het lokale prijsniveau uitstijgt en op dit moment moeilijk door te verkopen is.
Uiteraard kunnen B-locaties in de toekomst doorgroeien naar een A-locatie, maar dat hangt vaak niet af van de kwaliteit van de locatie, maar of de locatie in de smaak komt van de cliënt uit Praag, die veel te besteden heeft. In de regel zullen dit locaties zijn, waar nu of in de toekomst skifaciliteiten en watervoorzieningen aanwezig zijn. Deze twee sleutelelementen bepalen de Tsjechische recreatieve onroerendgoedmarkt.
Het voordeel van een woning op een B-locatie is, dat men met weinig geld een leuke woning kan kopen, maar bij verkoop van het object komt men in een geheel ander segment. Niet de rijke Praagse klant is de koper, maar de regionale cliënt, wiens budget eindigt bij het bedrag van 100.000 euro‘s. Alle objecten boven dat bedrag worden dan ineens onverkoopbaar of kunnen alleen met korting in de markt worden afgezet.
Toekomst van de onroerendgoed markt
Bij aankoop en verkoop van onroerend goed is men op dit moment sterk afhankelijk van de Praagse markt. Indien er vraag uit Praag is, betaalt men meer voor vergelijkbaar onroerend goed, maar is het onroerend goed ook beter te verkopen. Zoals in alle landen zal de rijkdom van Praag zich langzaam uitbreiden naar andere streken en dan in eerste instantie naar de regionale hoofdsteden, zoals Pilsen, Ústí nad Labem, Brno en Ostrava. Dat zal er toe kunnen leiden, dat een aantal B-locaties kunnen uitgroeien tot een A-locatie. Kopers, die geduld hebben en niet binnen vijf jaar weer willen verkopen, kunnen dus met een goede marktanalyse een huis kopen op een interessante B-locatie, die groeipotentie heeft. Welke locaties dat zijn, is op dit moment moeilijk aan te geven, maar het zullen in ieder geval locaties zijn waar skifaciliteiten en voorzieningen voor watertoerisme voorhanden is. Want een Tsjech is zeer sportief en sportfaciliteiten spelen een essentiele rok bij de keuze van een tweede woning.
Kijk bij de áánkoop van Tsjechisch onroerend goed dus of uw woning in de toekomst verkoopbaar is op de Tsjechische markt en kijk bij de vérkoop van uw onroerend goed in Tsjechie of uw onroerend goed past in het verwachtingspatroon van de Tsjechische koper.
In de volgende bijdrage meer over de verkoop van onroerend goed, fiscaliteiten en afwikkeling.
Geschreven door Addy Coolbergen verbonden aan Coolbergen Consulting sro
Landendossier | |
![]() |
Meer informatie over de aanschaf en bezit van een (tweede) huis in Tsjechië |
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend! |
Het Mondi lidmaatschap is bijzonder aan te bevelen voor (toekomstige) eigenaren van een woning of beleggingsobject in het buitenland. Of u zich nu in de oriëntatiefase bevindt, al een woning hebt aangekocht of deze weer wilt gaan verkopen, u zult ongetwijfeld veel vragen hebben en willen weten welke juridische, fiscale, financiële en praktische consequenties uw beslissing heeft.





U bent nog geen lid? Word vandaag nog lid van de belangenorganisatie, profiteer van alle voordelen en keer terug naar deze pagina om deze afgeschermde informatie alsnog te kunnen lezen!
nu lid worden
Datum: 23-08-2011
Terug naar overzicht