HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Dhr. A.L.A. Post over Puurspanje

Tijdens een vlekkeloze door Puurspanje georganiseerde bezichtigingsreis kregen we huizen te zien die voldeden aan de wensen die we vooraf kenbaar hadden gemaakt. We zagen onder meer een mooi gelegen villa aan zee, maar dat project bleek al verkocht.



Wie schetst onze verbazing toen we door Carin van Puurspanje juist over die villa werden gebeld: deze was opnieuw in de verkoop gekomen. Zij adviseerde ons snel een optie op dit huis te nemen. In het volste vertrouwen in Puurspanje hebben we dit huis gekocht en via enkele door dit bedrijf geadviseerde leveranciers ook de complete inrichting laten verzorgen. Tenslotte beweerde Puurspanje goed op de hoogte te zijn van alle formaliteiten en te beschikken over de juiste contacten voor een probleemloze aankoop van een woning. Sterker nog: ‘we behoefden enkel nog maar op vakantie te komen’, Puurspanje zou alles regelen.



Van alles regelen bleek echter geen sprake. Er volgde een lijdensweg waarin de oplevering van ons huis steeds werd doorgeschoven en op kritische vragen kregen we een repeterend verkoopverhaal: dat we een lot uit de loterij hadden gekocht. Uiteindelijk was de oplevering dan een feit en wij vertrokken, zoals Puurspanje had beloofd, ‘op vakantie’ naar ons droomhuis.



Van vakantie bleek geen sprake. Bij aankomst troffen we een puinhoop aan! In shock hebben we een slaapplaats samengeraapt en de volgende dag een inventarisatie gemaakt. Er waren tal van gebreken in en om het huis; meubilair en stoffering waren gedeeltelijk, niet of verkeerd geleverd en de inventaris stond her en der verspreid. Ach, er was wel een fles champagne! Alleen zonder kaartje. De sleutelklare oplevering bleek door Puurspanje niet te zijn gecoördineerd en de leverancier van onze inrichting was failliet.



Alles verliep daarna zeer chaotisch. Op aandringen van Puurspanje herstelde de bouwer wat gebreken hier en daar, maar de lijst van tekortkomingen werd alleen maar langer. Puurspanje bleek al geruime tijd een slecht contact met de projectontwikkelaar te hebben en reeds op het moment van onze aankoop waren er tal van problemen.



Puurspanje bleef volharden in overtuigende verkoopverhalen en na twee maanden van provisorisch en cosmetisch repareren ontvingen we een mail dat de bouw werd stilgelegd. Wij moesten maar ter plekke communiceren met onze juridisch begeleider en de projectontwikkelaar en wanneer wij bepaalde zaken wilden afdwingen, was Puurspanje bereid te bemiddelen bij onze zoektocht naar een goede advocaat. Wij voelden ons in de steek gelaten: in deze cruciale fase was juist een strakke regie noodzakelijk, maar Puurspanje haakte af.



In de eerste winterperiode kwam op tal van plaatsen het regenwater ons huis binnenstromen. Weer kwamen er bouwvakkers via Puurspanje weliswaar reparaties uitvoeren, maar op onze kosten. Overigens werd de waterschade alleen maar groter. Onze juridisch adviseur kwam een aantal keren met controleurs de situatie bekijken, maar het bleef bij praten en foto’s nemen van de schade. Men constateerde bouwfouten, maar opgelost of gedaan werd er niets.



Inmiddels hebben we voor € 15.000,– gerepareerd en er ligt een begroting van ca. € 50.000,– voor het herstellen van de bouwfouten. Bij onze juridisch adviseur dringen we maandelijks aan met vragen wie de problemen moet oplossen en waar de kosten kunnen worden verhaald. We komen echter niet verder.



En Puurspanje? Och, Spanje is ver weg en bij dergelijke problemen voor een buitenlander niet gemakkelijk te doorgronden. Daarvoor hadden we nu net Puurspanje in de arm genomen: hun mensen zouden alles regelen. Naderhand blijkt het bedrijf zich te verschuilen achter de formele oplossing: Puurspanje is slechts tussenpersoon en die neemt niet zelf proactief de regie in het lastige aftersales-traject. De klant mag het zelf oplossen: we kochten immers van de projectontwikkelaar, niet van Puurspanje…



U bent gewaarschuwd!

29-11-2012 17:29

terug

Eerste indruk / Kennismaking:
Nakomen van afspraken:
Begeleiding bij aankoop:
Kennis van zaken:
Service:
Algehele indruk:
Aftersale:
Totaal:

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten