Wachten op terugbetaling CVZ
Tienduizenden Nederlanders in het buitenland wachten nog altijd tevergeefs op de terugbetaling van te veel betaalde zorgbijdragen over de jaren 2006 en 2007.De problemen bij het College voor Zorgverzekeringen houden aan. Tienduizenden Nederlanders in het buitenland wachten nog altijd tevergeefs op de terugbetaling van te veel betaalde zorgbijdragen over de jaren 2006 en 2007. Dit blijkt uit een persbericht van de Nationale Ombudsman. De Ombudsman ontvangt sinds eind 2007 regelmatig klachten over het CVZ.
Er wonen ongeveer 120.000 Nederlanders in het buitenland die via het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) verzekerd zijn voor hun ziektekosten. Een verzekerde in het buitenland is verplicht een bijdrage voor de verzekering te betalen aan het CVZ. Die bijdrage wordt automatisch ingehouden op het inkomen dat iemand uit Nederland ontvangt, zoals een AOW-uitkering of een pensioen. De bijdrage is inkomensafhankelijk en aan een maximum gebonden. Het CVZ gaat ieder jaar na of iemand het juiste bedrag heeft betaald en verstuurt hierover een jaarafrekening. Heeft iemand teveel betaald, dan moet het CVZ terugbetalen.
Achterstand
Precies dit terugbetalen blijkt in veel gevallen niet soepel te verlopen. Ruim 60.000 definitieve jaarafrekeningen over 2006 en 2007 geeft het CVZ nog niet kunnen opstellen en verzenden. Dat komt neer op ongeveer een kwart van het totale aantal jaarafrekeningen van de twee jaren. Het CVZ geeft aan deze jaarafrekeningen 'zo spoedig mogelijk' te verzenden. De Nationale ombudsman heeft het CVZ gevraagd naar de oorzaak van de achterstand en wanneer deze is ingehaald.
De situatie baart de ombudsman zorgen omdat het CVZ eerdere toezeggingen over de datum waarop mensen hun ten onrechte ingehouden bijdrage teruggestort zouden krijgen uiteindelijk niet kon nakomen. Een onbekend aantal mensen zit hierdoor al veel te lang op hun geld te wachten. In sommige gevallen gaat het om enkele duizenden euro's. Bovendien doet eenzelfde probleem zich voor bij de voorlopige jaarafrekening over 2008. Die had het CVZ uiterlijk 30 september 2009 moeten verzenden, maar is daaraan nog steeds niet toegekomen.
Bereikbaarheid
Een andere probleem, waar de ombudsman zijn zorgen over heeft geuit, is de bereikbaarheid van het CVZ. Mensen die naar aanleiding van de jaarafrekeningen met het callcenter van het CVZ belden, kregen te maken met lange wachttijden tot wel drie kwartier en soms werd plotseling de verbinding verbroken. Het CVZ heeft maatregelen genomen, de jaarafrekeningen worden gefaseerd verzonden en het aantal callcentermedewerkers is verdubbeld. De bereikbaarheid laat echter nog altijd te wensen over.
Niet alleen bij het CVZ heeft de Nationale ombudsman geklaagd, ook bij de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de vaste commissie voor VWS van de Tweede Kamer zijn de problemen aangekaart.
Bron: Nationale Ombudsman
Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.
Datum: 21-05-2010
Terug naar overzicht