Taalverdediging maar dan omgekeerd
Het tweetalig onderwijs in Nederland is een goede zaak, maar ook de inzet van een rechtszaakColumn| Taalverdediging maar dan omgekeerd
Wat zeg je? Een rechtszaak? Een verbod op Engels aan kleuters op EarlyBird –scholen is de eis! Stichting BOOR en de gemeente Rotterdam worden door Stichting Taalverdediging voor de rechter gedaagd. Afgelopen vrijdag was de eerste zitting. Het nieuws haalde de krant en het bloed onder mijn nagels. Hoewel ik de vraagstelling - Is Engelse les geven aan kleuters goed voor hun ontwikkeling of kan het juist schadelijk zijn voor hun Nederlands?- op zich nog wel begrijp, ben ik van mening dat deze door wetenschappers dient te worden beantwoord. Onderzoek van de Onderwijsinspectie in 2009 concludeerde al dat deelname aan het Early Bird project de Nederlandse taalvaardigheid niet in gevaar brengt.
Stichting onder de loep
Om mijn gevoel van onmacht enigszins te stillen besluit ik toch eens wat nader onderzoek te doen naar de Stichting Taalverdediging. Wat beweegt deze organisatie? Herstel en behoud van de Nederlandse taal lees ik op hun website. En Nederlands verbindt ons allemaal knipoogt een geel bannertje rechtsboven in het scherm, gevolgd door een lange rits van minivlaggetjes. Ik herken de Nederlandse, Vlaamse, Europese en Surinaamse meteen. De rest moeten dan vlaggen van andere (voormalige) koloniën zijn. Op de eerste pagina prijkt een nieuwsbrief uit januari, dat vrijwel volledig lijkt te gaan over Minister-President Rutte die de volle laag krijgt omdat hij door zijn internationale ervaring in het Engels denkt.
Levende entiteit
Een ander puntje dat mijn creatieve brein spontaan de vrije loop laat, is dat zij herstel van de Nederlandse taal bepleiten. Herstel naar wanneer? Het Nederlandsch van begin vorige eeuw? Of moet ik nog verder terug gaan graven? Zelfs de taal van 3 decennia geleden is al ouderwets. Ik zie taal als een levende entiteit, gevormd door invloeden uit de maatschappij, de straat, onze veranderende normen en waarden en nu ook de internationalisering.
Doeltaal=voertaal
Goed, nu weer terug naar de aanklacht. Volgens Jan Heitmeier van Stichting Taalverdediging gebeurt de uitleg bij het vak Engels in het Engels en is daarmee dus de voertaal. De wet schrijft echter voor dat basisscholen de Nederlandse taal als voertaal moeten hanteren. De opvatting van Dhr. Heitmeier staat in schril contrast met wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van taalverwerving. Een taal leren middels doeltaal als voertaal is vele malen effectiever. Na een jaar volgens dit principe onderwijs te hebben genoten is men al in staat tot spontane spraak, terwijl leerlingen die leren volgens reguliere methoden zelfs na het eindexamen hier niet toe in staat zijn. Waarom zouden we onze kinderen dan kwellen met het stampen van woordjes en grammaticaregels vanaf hun tienjarige leeftijd als we hen als vierjarige op een speelse en ongedwongen manier kunnen benaderen? Bovendien is al wijdverbreid bekend dat twee-en meertaligheid het cognitieve vermogen, dus het vermogen om te leren, verhoogt. En alsof dat nog niet voldoende is, blijkt dat zelfs voor de gezondheid tweetaligheid positief nieuws brengt; het zou de kans op Alzheimer verlagen, volgens recent onderzoek van Dr. Magali Perquin van het Centre Public de Recherche in Luxemburg.
Wij, de gebruikers van de Nederlandse taal, maken en verrijken samen de taal van de toekomst, ja en daar zal ongetwijfeld meer Engels in voor komen. 'So what?'. Het Engels is nauw verwant aan het Fries en de taal bestaat voor circa 60 procent uit Franse en Latijnse woorden. En zeg nou zelf, van drie tot vijf uurtjes Engels per week gaan onze kinderen toch niet ineens ondermaats Nederlands spreken? Naar een quote van Jan Dijkgraaf in ‘I have it in my own hands” zeg ik: I don’t think they ate much cheese of it.
Bron: Trouw d.d. 20 mei 2011 en 'Doeltaal = voertaal: Het belang van begrijpelijk taalaanbod in de les door Kirstin Plante', verschenen in Levende Talen Magazine
Auteur: Tara Ubachs verbonden aan Bilingual Kids
Lees ook: Taalverwerving bij jonge kinderen, deel 1 en 2
Het Mondi lidmaatschap is bijzonder aan te bevelen voor (toekomstige) eigenaren van een woning of beleggingsobject in het buitenland. Of u zich nu in de oriëntatiefase bevindt, al een woning hebt aangekocht of deze weer wilt gaan verkopen, u zult ongetwijfeld veel vragen hebben en willen weten welke juridische, fiscale, financiële en praktische consequenties uw beslissing heeft.
Geschreven door Rob Smulders
Datum: 26-05-2011
Datum: 26-05-2011
Terug naar overzicht