Kassa en spiering
Kruisende energiebanen, de groeiende voorraad aan anekdotes, de stralende lach van de gastvrouw, wat de reden ook is, veel van onze gasten gaan met een big smile weer naar huis.
De casa rural van het gezin Van Asselt is klaar voor een nieuw seizoen en in het dorp wordt weer veel georganiseerd om toeristen te vermaken. Cambrils bleek ook present op de ANWB Lentedagen in Amsterdam met Montbrió Belvedere in hun folder. Tel daar de aanwezigheid op boekingssites en sponsoring van de atletiekclub bij op en de olievlek kan zich gaan verspreiden. Een trouwpartij uit het eigen dorp staat al genoteerd!
"Stug volhouden, de aanhouder wint, zeker hier. En ziedaar, een in januari 2011 door de provincie toegezegde subsidie van 7.300 euro voor het starten van een casa rural is binnen. Een kaasschaafoperatie, beter gezegd een kaasmes, was hier al over heengegaan en het bedrag staat in geen verhouding tot onze investeringen in de masia. Het bedrag verbleekt helaas ook bij de subsidies die geen van alle werden verzilverd, met allerlei overheidsexcuses, waarvan de fraaiste wel waren “geo”-thermische energie is geen thermische energie tot en met, “u heeft al een subsidie aangevraagd”. En wij wisten natuurlijk niet waar de enveloppe ingeleverd had moeten worden, zeg maar de spiering om een haring te vangen, een aardige zegswijze, die best zou aanslaan bij de gemeente in dit vissersdorp, wat niet geldt voor de kaasschaaf trouwens.
Promotie
Ook dit jaar heeft Cambrils weer veel georganiseerd om toeristen te vermaken. Van triatlon tot zeilregatta’s, van Catalaanse folklore tot goede muziekensembles van over de grens en een tapas-route haast voor niets. Cambrils bleek ook present op de ANWB Lentedagen in Amsterdam, en Montbrió Belvedere staat in hun folder. Maar helaas lijkt deze regio meer bekend te zijn om zijn mooie campings dan om onze rustgevende casa rural. We zullen zien.
Seizoen gestart
Wij leren nu dat boekingssites of bemiddelaars zeer verschillend reageren op tegenvallende boekingen in heel Catalonië. Een zekere boekingssite verzoekt ons om de prijzen te verlagen maar initieert zelf ook kortingen, helaas zonder overleg en zonder naar hun eigen aanbod te kijken. Waarom alleen vlucht plus logies, en dan nog voor een hele week, en ook niet vliegen op de dichtbij gelegen luchthavenreus maar op Barcelona? Veel van onze gasten uit België en Nederland komen met de eigen auto en kunnen via deze site dus niet terecht. Jammer.
Ook bij een goede bezetting is het door het maximum van veertien bedden, de beperking voor een casa rural van de Catalaanse overheid, een hele opgaaf om een rendement te behalen. Een businessplan? Het is tasten in het donker.
De glimlach van een klant
Kruisende energiebanen, de groeiende voorraad aan anekdotes, de stralende lach van de gastvrouw, wat de reden ook is, veel van onze gasten gaan met een big smile weer naar huis. Van de Spaanse gasten dachten we dat het was omdat ze eindelijk konden vertrekken, maar we hebben geleerd dat onze nieuwe landgenoten lijken op onze asiel-cavia die toenadering beantwoordt met een sprong in zijn hok, vanwege een moeilijke jeugd. Bij het afscheid echter blijkt veelal dat ze, de Spanjaarden, het best naar hun zin hebben gehad. En onze roep gaat snel, de eerste aanvraag voor een trouwpartij uit ons eigen dorp is binnen!
Marketing diversificatie
Het moest er toch van komen, de kleine atletiekclub van onze dochter, die traint op een atletiekbaan met grote ambities, heeft vanaf midden april het logo van Mas Montbrió Belvedere op de 15 dames-sweatshirts. De club heet nu Atletismo Cambrils Montbrió Belvedere. Mooi hoor. Maar wat te doen met de sponsor van vorig jaar die op de shirtjes staat? Na een jaar sponsoring kan je die toch niet weggooien? “Tziss is Espeen” (Dit is Spanje), dus het is een combinatie geworden, dan maar shirt en sweatshirt verschillend bedrukt en de oude sponsor doet nog een duit in het zakje. En ook op z’n Catalaans, de zucht van de textieldrukker die verzuchtte, zeker uit Nederland? Maar 15 sweaters, waarom eigenlijk niet? Ook hier blijven wij volhouden, Nederlanders in den vreemde.
Anekdote tot slot
Visitekaartjes zonder telefoonnummer komen hier nogal eens voor. Maar de overtreffende trap is de gemeentesticker aangeplakt bij masculiene activiteitencentra (fitness, sportkantine) met het verzoek om zonder angst huiselijk geweld te melden bij het telefonisch meldpunt: “het kan ook anoniem”. De sticker vermeldt geen telefoonnummer… Hoe zit dat eigenlijk met de folder van Cambrils die zij uitdeelden op de Lentedagen? Toch eens kijken."
Deze column is geschreven door Mark van Asselt.
Datum: 03-05-2015
Terug naar overzicht